De små valg med STORE KONSEKVENSER

Den amerikanske forfatter Brit Bennett har fået et stort, internationalt gennembrud med bestselleren DET DER SKILLER OS. I romanen, som begynder i 1950’ernes Louisiana, følger vi to enæggede tvillingesøstre, der bliver adskilt som ganske unge og kommer til at leve meget forskellige liv. Her fortæller forfatteren om idéen til bogen og dens undersøgelse af identitet, slægtskab og livsvalg, der får uforudsete konsekvenser.

Hovedpersonerne i din bog er enæggede tvillinger, som vokser op i en lille by i det sydlige USA. Kan du fortælle lidt om den by, og hvor du fik idéen til den fra?

Gnisten til fortællingen blev tændt for nogle år siden, da min mor i en telefonsamtale nævnte en by, hun huskede fra sin barndom i Louisiana. I den by boede der afroamerikanere, som var meget lyse i huden, og som gennem mange generationer havde giftet sig med hinanden med det formål at få deres børn til at blive lysere i huden. Det forekom mig så underligt og foruroligende, at det næsten virkede mytisk. Jeg har altid vidst, at med lysere hud kommer visse privilegier, både blandt sorte og hvide, men jeg begyndte at tænke over, hvordan det ville være at vokse op i et samfund så optaget af hudfarve og af at skabe lysere hud, at det ville styre, hvem du havde mulighed for at gifte dig med. Jeg begyndte at forestille mig, hvordan to karakterer måske ville reagere fuldstændigt forskelligt i denne situation: to tvillingesøstre, en som vælger at give sig ud for at være hvid, og en som flytter tilbage til denne hjemby med sin meget mørkhudede datter.

Tvillingesøstrene har dybest set de samme erfaringer, og alligevel går deres liv i radikalt forskellige retninger. Kan du prøve at forklare, hvad det er for et tema omkring identitet og tilhørsforhold, du prøver at undersøge?

Jeg har to ældre søstre, så jeg har altid været interesseret i søskendeforhold: Hvordan kan man dele gener og vokse op i det samme hus, men ende som fuldstændigt forskellige mennesker? På nogle måder er vi formet af vores søskende. Min ældste søster gjorde mig til en basketballfan, og jeg spillede violin som barn, fordi min anden søster spillede i orkester. Men på den anden side spekulerer jeg ofte på, hvilke dele af mig, der er reaktioner på, hvem mine søstre ikke er. Hvordan ville jeg have været anderledes, hvis jeg var vokset op som enebarn eller i en helt anden familie?

I DET DER SKILLER OS lever Desiree og Stella fuldstændigt forskellige voksenliv i helt adskilte verdener. Udover konsekvenserne af deres hudfarve og økonomiske situation ville jeg også gerne skildre, hvordan disse to kvinder blev så forskellige fra hinanden i kraft af deres arbejdsliv og i forholdet til deres børn. Jeg var fascineret af idéen om, at deres adskilte livsveje kan spores tilbage til ét simpelt valg: Til en jobsamtale bliver Stella fejlagtigt opfattet som hvid og vælger ikke at rette det. På dette tidspunkt virker valget som nødvendigt og fornuftigt, men senere opfatter Stella det som den første dominobrik, der falder og ændrer resten af hendes liv. Mens jeg skrev denne bog, tænkte jeg meget på, hvordan vi alle hele tiden skaber og ændrer os selv gennem de valg, vi tager hver dag.

Ligesom i din første roman udforsker du også i DET DER SKILLER OS forholdet mellem mødre og døtre. Hvad drager dig ved denne tematik?

Mens min første roman MØDRENE handler om fraværende mødre, så handler DET DER SKILLER OS i stedet om mødre, der forsøger og ofte fejler i at gøre deres bedste. Mor-datter-forholdet er så kompliceret, formativt og en af de vigtigste relationer i en kvindes liv, når vi tænker på, hvilket menneske vi bliver til. Vi ønsker at tage afstand og være helt anderledes, end vores mor er eller var, og andre gange træder vi direkte i hendes fodspor.

Bøger udvider på den måde min opfattelse af verden.

En af tvillingesøstrene bliver i den lille by, som de voksede op i, og den anden forlader byen for altid, mens hun dybest set sletter sin fortid. Hvordan påvirker det sted, de er vokset op – og det traume de har med sig fra deres fortid - dem på forskellige måder?

I DET DER SKILLER OS overværer de to tvillingesøstre en traumatisk begivenhed som børn: Deres far bliver lynchet for øjnene af dem. Men selvom de oplever det samme, reagerer de meget forskelligt. Stella bliver ved med at blive hjemsøgt af denne uforklarlige voldshandling og af hendes søsters manglende vilje til at tale om det. Hun bruger sit liv på at flygte fra dette genfærd af vold, som hun aldrig kan få en logisk mening ud af eller snakke med nogen om. Stella er i sidste ende nødt til at flytte fra Louisiana for at føle, at hun for alvor kan starte forfra. Desiree derimod vender tilbage for at bo i det hus, hvor hendes far blev myrdet, hvilket tvinger hende til at bo side om side med traumet i stedet for at flygte fra det. På trods af deres forskellige måde at håndtere det på, arver begge døtre dette familietraume. Jeg blev interesseret i, hvordan denne vold måske ville dryppe igennem resten af familien. Hvad betyder det at være præget af et traume, som du ikke engang kan forklare?

Reese og Judes historie er sådan en rørende kærlighedshistorie. Hvor er den romantiske kærligheds rolle i romanen – for tvillingesøstrene såvel som deres døtre – og hvordan kan den sammenlignes med familiekærlighed?

Jeg tror der er mange ukonventionelle kærlighedshistorier i denne bog. Den centrale kærlighedsrelation i romanen er den mellem de to søstre, Stella og Desiree, der adskilles som teenagere og tilbringer hele deres voksne liv væk fra hinanden. Alligevel binder deres kærlighed dem sammen gennem årtier. I forhold til den romantiske kærlighed, så er Stella nødt til at navigere i et ægteskab bygget på hemmeligheder, og Desiree går ind i et langvarigt langdistanceforhold med en mand, hun nægter at gifte sig med. Men jeg har hele tiden tænkt på forholdet mellem Jude (Stellas datter) og Reese som romanens romantiske centrum. Hvad der interesserede mig ved de to sammen er, at de begge er vokset op med at opleve vold og skam på egen krop. Så for mig var spørgsmålet: Hvordan lærer du at elske dig selv, når du er blevet opdraget til at hade dig selv? Og hvordan lærer du at blive elsket af et andet menneske? Der var noget smukt ved at se dem kæmpe sammen, fordi de holder så meget af hinanden.

Køb bogen i bogklubben