"Højdramaet kommer helt sikkert fra min mormor"

Journalist, fotomodel, rengøringsassistent, slikmutter, babysitter, piccoline, billetsælger, andepige i Andedammen i Tivoli, tjener og dørmand for blot at nævne nogle. Julie Hastrup har haft mange jobs, men i dag lever Julie Hastrup af at skrive krimier - og sansen for dramatik og plots er gået i arv fra hendes mormor.

Julie Hastrup blev født i Ringkøbing i 1968. Det var ikke en opvækst spækket med litteratur, men alligevel vidste Julie Hastrup altid, at hun skulle arbejde i ordenes verden. Det blev først til en journalistuddannelse og senere, heldigvis, kastede hun sig ud i krimigenren. I 2009 debuterede hun som krimiforfatter med bestselleren EN TORN I ØJET. Det blev begyndelsen på hendes succesfulde krimiserie om den unge drabsefterforsker Rebekka Holm, der desuden omfatter DET BLINDE PUNKT (2010), BLODIG GENVEJ (2011), PORTRÆT AF DØDEN (2013), FARLIG FORTID (2015), MIRAKELMANDEN (2017), BLODSPOR (2018) og senest VILDSKUD (2020).

Hun fandt interesse for krimigenren gennem Agatha Christies forfatterskab, og planen var egentlig, at hun ville trække sig tilbage fra sit arbejde som journalist, når hun fyldte 60, og så give sig selv lov til at opdyrke et forfatterskab (Hvem minder det os om? Vi kigger på dig Anna Grue). Heldigvis begyndte hun at skrive sine bøger før det.

Den del af mit liv var ret makaber

Privat bor Julie med sin mand, sine to børn, en hund og en kat. Men hvordan udtænker man de vildeste, dramatiske plots, når man bare lever et helt normalt liv?

”Højdramaet kommer helt sikkert fra min mormor, der virkelig var fascineret af mord. Hun læste krimier højt for mig, fortalte mig om mordgåder og viste mig mine første gyserfilm i en meget tidlig alder. Og så gik jeg i vuggestue og børnehave på Bispebjerg Hospital, så jeg har gået gennem gangene og kældrene hver dag. Jeg har fået fortalt, at jeg kendte alle portører og læger, og når de mødte mig, stoppede de med båren og trak op i lagenet og viste mig alle de her syge mennesker, der lå med det ene og det andet, og det var jeg helt vildt interesseret i. Så den del af mit liv var ret makaber fra jeg var et til jeg var seks.” Har hun fortalt til POV International.

Jeg kender Rebekka rigtig godt. Men der er også sider af hende, som jeg stadig ikke kender helt til bunds.

Julia Hastrup er lige nu aktuel med VILDSKUD, der er ottende bind i serien. Julie og hendes hovedperson Rebekka Holm har dermed haft et meget tæt parløb i elleve år – fra hun begyndte på første bind til nu:

”Jeg kender Rebekka rigtig godt. Men der er også sider af hende, som jeg stadig ikke kender helt til bunds. Det gør det også rigtig spændende at skrive om hende, fordi lige pludselig så gør hun noget, og så skriver jeg det og tænker: ’Nåh ja, gud gør hun sådan her? Jamen selvfølgelig! Sådan skal det bare være!’ Så man kan sige at Rebekka Holm stadig overrasker – også mig! Det synes jeg er rigtig fedt som forfatter.”

I VILDSKUD kommer Rebekka Holm på prøve og indre og ydre udfordringer spænder ben for hende.

Johanna Ejby har mistet sin lille datter på en ferie i Italien. Livet er splintret, og hun begynder i en sorggruppe for mennesker med kompliceret sorg. En dag starter en ung kvinde i sorggruppen. Ud over sin voldsomme sorg rummer hun også en farlig hævntørst, en hævntørst, som langsomt breder sig i sorggruppen. For hvor langt vil man gå for at hævne den, man har mistet?

Drabsefterforsker Rebekka Holm bliver en dag kontaktet af en barndomsven, hvis unge søn, Elias, har fået nogle truende breve og anonyme telefonopkald. Det mærkelige er, at Rebekka selv har modtaget flere anonyme telefonopkald den seneste tid. Er der nogen sammenhæng? Den unge Elias forsvinder pludselig, Rebekka får atter flere tavse opkald, og i sorggruppen kulminerer hævntørsten i et inferno af ulykker – og drab.

VILDSKUD er en nervepirrende krimi om sorg, hævn og selvtægt og om at mennesker ikke altid er dem, som de giver sig ud for at være.