Læserne skal vide, hvordan det er at leve med en voldelig mand
I en ny dansk thriller følger læserne en kvinde, der har svært ved at bryde ud af forholdet med sin voldelige mand. Alt er fiktion. Alt. Men forfatteren kender emnet bedre end de fleste og trækker på sine egne erfaringer. Og så har hun et vigtigt budskab.
For Lisa Holmfjord er det næsten ikke til at tro. Igennem ni år har hun gået med en idé, der langsomt henad vejen er blevet til den bog, der nu ligger foran hende, DØDEN ER KUN ET ØJEBLIK.
”Det føles vildt underligt at sidde her med bogen i hånden. De der 350 løsark, jeg har siddet med og kæmpet med i mange år er endelig kommet i bogform. Det er enormt uvirkeligt, for reelt har det taget mig halvandet år at skrive bogen, men det er spredt ud over mange år, fordi jeg har haft et virkelig travlt arbejdsliv.”
Og det travle arbejdsliv er nærmest lidt af en underdrivelse. Lisa Holmfjord er til daglig direktør for Dansk Kvindesamfunds Krisecentre, hun har skrevet en fagbog om vold i familien og udover at være socialrådgiver, har hun taget et par tillægsuddannelser og arbejdet politisk som landsforkvinde for Dansk Kvindesamfunds medlemsorganisation. Og nå ja, så altså også lige skrevet en hæsblæsende thriller, som netop er udkommet.
Gennem sit arbejde på krisecentrene har hun fået et indgående kendskab til kvinder, som bliver udsat for vold. Og lysten til at tage fat om netop voldsramte kvinder har været til stede længe.
”I de sidste 20 år har jeg talt med tusindvis af kvinder. Og det er deres oplevelser og alle de historier, jeg har hørt, der er kommet ind i bogen som en Maggi-terning. Fortællinger om vold.”
En rå historie om hustruvold Og historien er rå. Det bedste må I selv læse jer frem til, men ligesom i power point præsentationer kommer her et par bullet points: DØDEN ER KUN ET ØJEBLIK er en psykologisk thriller om de store emner – løgne, intriger og så volden. Mod kvinder. Esther flygter fra sin mand Andreas, der er en respekteret læge. De bor i en villa i Nordsjælland. Esther gemmer sig på et krisecenter, men Andreas vil ikke give slip på hende. Samtidig er den fyrede politibetjent David på sporet af Esther, der pludselig forsvinder fra det krisecenter, hun opholder sig på. For den mand, hun er gift med, har måske en mere uhyggelig baggrund end man ser på overfladen.
”Jeg har mødt mange typer som Esther før, rigtig mange fra det øverste sociale lag i samfundet. De kommer til rådgivning, men vil helst undgå at bo på selve krisecenteret, fordi det kan føles stigmatiserende.”
...bag facaden er virkeligheden måske den, at du har levet sammen med en voldelig mand i mange år.
I thrilleren åbner Lisa Holmfjord netop for dilemmaet i, at hovedpersonen Esther på den ene side flygter fra sin mand, men samtidig har svært ved at forlade ham. For der er ikke mindst omgivelserne at tænke på.
”Vi har alle et billede af os selv, vi gerne vil vise. Man har måske en fed stilling og bor i Kartoffelrækkerne (red. København). Men bag facaden er virkeligheden måske den, at du har levet sammen med en voldelig mand i mange år. Så kan det hele nemt bryde sammen, for hvad siger omgivelserne? Kvinden har opretholdt glansbilledet og mange tror ikke på, at der har foregået vold. Så der er mange ting på spil for kvinder, der vælger at være åbne om den vold, som de er blevet udsat for af deres partner.”
I thrilleren bliver Esther ikke kun udsat for vold i fysisk form. Den er der nok af. Og den er slem og så nervepirrende, at man knapt har vendt den ene side, før man springer videre til den næste. Esther bliver konstant udfordret af psykologiske mekanismer, som Lisa Holmfjord helt bevidst har skrevet ind i bogen.
”Alle de kvinder, jeg har talt med gennem årene på krisecenteret, har oplevet psykisk vold. Ofte også fysisk vold. Men alle har fortællinger om psykisk vold - og det er den psykiske vold, som er den mest nedbrydende, fordi der sker en kontinuerlig nedbrydning af et menneske. Kvinden bliver usikker på, om det er hende, der er noget galt med, for er jeg overhovedet udsat for vold, kan kvinderne finde på at sige. Jeg er ikke i tvivl om, at den psykiske vold er mest invaliderende.”
Når man lukker bogen, skal man have fået en bedre forståelse for, hvorfor det er så svært at forlade de her mænd.
Det vigtige budskab Lisa Holmfjord ser frem til at bogen lander i boghandlerne rundt om i landet. Dels er historien noget særligt fordi, det er en debut. Derudover håber hun at den bliver læst af mennesker, der kan genkende temaet og at folk får en forståelse af, hvordan det er at leve sammen med en voldelig mand.
”Jeg ville selvfølgelig gerne lave en spændende og underholdende bog, men jeg har også et vigtigt budskab. Når man lukker bogen, skal man have fået en bedre forståelse for, hvorfor det er så svært at forlade de her mænd. Og derudover vil jeg give læserne en ahaoplevelse af, hvordan samfundet møder voldsramte kvinder. Man skal blive klogere og få viden, der kommer ind ad bagdøren og ikke som når man læser en fagbog.”
DØDEN ER KUN ET ØJEBLIK er første bind i en serie. Til trods for Lisa Holmfjords travle arbejdsliv, sidder hun netop nu og er i gang med at skrive på næste bind.
”Årsagen til at jeg var så lang tid om bogen er, at der ikke var nogen deadline. Jeg er god til at overholde deadlines. Derfor går det meget hurtigere med bog nummer to,” siger Lisa Holmfjord, ”for Gyldendal venter på den. Men nu er jeg først og fremmest mega spændt på modtagelsen af denne her. Jeg har et budskab, jeg gerne vil have ud. Et budskab, der er vigtigt.”